Osoby starsze często skarżą się na swoje zdrowie. Dokuczają im choroby, które do tej pory nie dawały żadnych symptomów. Seniorzy zauważają, że zdecydowanie szybciej niż do tej pory ulegają zmęczeniu, serce bije im nieregularnie, mają nadciśnienie i zbyt wysoki poziom cholesterolu.

Często problemy zdrowotne ludzi starszych wynikają z nieodpowiedniego stylu życia i unikaniu aktywności ruchowej. Seniorzy nierzadko wstydzą się bowiem swojej sylwetki i unikają sportów, które wymagają pokazywania ciała, na przykład basenu a nawet jazdy na rowerze.

Aktywność fizyczna osób starszych kojarzona jest najczęściej z rehabilitacją czy ćwiczeniami mającymi na celu usprawnienie organizmu. Ten stereotyp jest jednak bardzo krzywdzący dla seniorów. Oni też mają pełne prawo do tego, by prowadzić aktywny, a przez to zdrowy, tryb życia.

Dlaczego osoby starsze powinny prowadzić zdrowy tryb życia? Aktywność ruchowa, właściwe odżywianie, unikanie sytuacji stresowych, czyli ogólnie rzecz biorąc zdrowy styl życia jest najlepszą profilaktyką chorób. Ćwiczenia fizyczne są niezastąpione w kontrolowaniu wagi ciała, zmniejszają ból stawów i kości, redukują objawy niepokoju i depresji. Ponadto ograniczają ryzyko tak ciężkich chorób, jak: zawał serca, nadciśnienie czy cukrzyca. W efekcie doprowadzają do tego, że problemy zdrowotne ludzi starszych stają się mniej uciążliwe. Seniorzy czują się lepiej i nie chodzą do lekarza tak często. Nie muszą też wydawać dużych sum pieniędzy na lekarstwa i leczenie.

Problemy zdrowotne osób starszych nierzadko wynikają również z niewłaściwego odżywiania się. Dieta osób starszych powinna być zróżnicowana i lekkostrawna. Bezwzględnie należy unikać tłuszczy, cukrów oraz ograniczyć spożycie mięsa wieprzowego. Seniorzy powinni również unikać picia mocnej herbaty, kawy, alkoholu oraz palenia papierosów.